Reisverslag 2019

- REISVERSLAG DAG 1 - zaterdag 4 mei

Onder tussen al 18,5 uur onderweg. De reis verloopt soepel. De muziek maakt de sfeer erg leuk in de bus. Buiten de bus is er veel regen, maar gelukkig zitten wij droog.

Om 20:00 zijn wij 2 minuten stil geweest om de doden te herdenken. De buschauffeurs keken even heel gek op dat het echt 2 minuten lang stil was.

Beetje laat (21:00), maar gelukkig gingen we eten bij de McDonald's.

- REISVERSLAG DAG 2 - zondag 5 mei

Vandaag zijn we na precies 24 uur aangekomen in ons Hostel. We zijn na flinke haarspeldbochten beland op plaats van bestemming. Onderweg hebben wij door verschillende weersomstandigheden gereden. We hebben zon, regen, mist en zelfs sneeuw gezien. In de bus ontbrak de gezelligheid zeker niet. Na gisteren hebben wij er gewoon weer een feestje van gemaakt.

​

Eenmaal aangekomen moesten wij eventjes wachten, omdat de kamers nog niet helemaal klaar waren. Sommigen moesten zelfs hun eigen bed opmaken en bij anderen is nog niet alles voor het bed aanwezig. Iedereen heeft een bed gekregen en dit verliep allemaal best wel soepel. Nadat wij ons even hadden opgefrist zijn we naar het avondeten gegaan. Dit was gelukkig maar een paar minuutjes lopen. Het eten dat we kregen was verbazingwekkend best wel goed. De sla was weer lekker zout. De kip was goed gebakken en de rijst en de saus smaakte ook best goed.  Enige moeilijke eters (dit zijn hun eigen woorden) vonden niet alles lekker, maar waren ook voldaan.

​

Na het eten gingen wij gelijk terug naar ons eigen hostel. Daarvoor moesten de sneeuw buiten trotseren. Sommige schoenen zijn hierbij lichtelijk nat geworden. Eenmaal binnen begonnen wij bijna gelijk de briefing. Hierin zijn even kort de huisregels  uitgelegd. Ook is de planning kort doorgenomen en hebben we alles geregeld voor de lesgeef-, activiteiten-, en kluscommissie. Nu moest alleen de perscommissie nog aan de slag.

Morgen gaan we voor het eerst naar de projectlocatie. Eerst gaan we even kijken hoe het daar allemaal is en daarna gaan wij keihard aan de slag. Wij hebben er heel veel zin in!

- REISVERSLAG DAG 3 - maandag 6 mei

Vandaag zijn we de dag begonnen om 07:00. We gingen toen lekker ontbijten. Vervolgens gingen we om 07:45 richting de bus die ons naar de projectlocatie bracht. Eenmaal aangekomen werden de klushoofden rond geleidt en moesten de andere eventjes wachten. Vervolgens mochten we naar binnen en kreeg je het lokaal te zien dat jij met je groepje gaat aanpakken. We zijn direct begonnen, want een goed begin is het halve werk. Het schuren was de eerste taak die we aan hebben gepakt. Dit verliep overal erg soepel. De samenwerking viel, op positieve wijze, op. De lunch werd verzorgd door de school en was erg uitgebreid. Er stond van alles. Van een typisch Bosnisch gerecht tot een komkommer tot een los broodje.
Na de lunch gingen wij met vol goede moed weer verder. In ieder lokaal is er druk geplamuurd, geschuurd en zelfs veel geverfd. Er lag een hele hoop stof van het schuren door bijna de hele school heen. Aan het einde van de dag hebben wij dit voor het grootste deel opgeruimd. Beneden hebben wij zelfs nog een poging gedaan tot het dweilen van de vloer. Voldaan gingen wij weer terug richting ons hostel. Dit was echter wel iets later dan wij van te voren in gedachten hadden. Ongeveer een uurtje later. Onderweg nog eventjes gestopt bij een grote Bingo (zo heet de supermarkt 😉)
De tijd tussen het aankomen en het eten was hierdoor vrij kort, maar we zaten allemaal ongeveer op tijd aan tafel. Het eten was dit keer een pasta met draadjes vlees en als toetje een lekkere crêpe met chocoladepasta en chocoladesaus. Hierna gingen wij direct evalueren met de hele groep. Nu zitten wij lekker met een drankje te kletsen of zijn wij op de kamer aan het uitrusten van deze lange dag. Morgen beginnen wij weer om 07:00 met het ontbijt.

- REISVERSLAG DAG 4 - dinsdag 7 mei

Ook deze dag stonden wij weer vroeg bij het ontbijt. Het was wederom weer 07:00. Dit tijdstip werd niet door iedereen gewaardeerd. We waren er wel allemaal en hebben lekker gegeten. Vervolgens gingen wij weer de bus in met een muziekje en een gezellige sfeer. Eenmaal aangekomen op de projectlocatie kon iedereen direct aan de slag. We gingen eigenlijk direct verven en stuken in de lokalen. We zijn bezig in 4 lokalen en elk lokaal heeft zijn eigen kleur. We hebben een lokaal in het oceaan blauw, donker groen, oker geel en violet. De onderkant van de muur is in de kleur die we zojuist genoemd hebben en de bovenkant is in het wit. Ook zijn er al lokalen versierd met mooie wandtekeningen etc. We gingen als beesten te keer met onze materialen en hierdoor schoten wij enorm op. De samenwerking was enorm goed en leuk om te zien als je een lokaal langs liep. Terwijl wij keihard aan het werk waren, waren er ook studenten die lessen gingen geven aan de kinderen. Ook waren er activiteiten in de gymzaal. De kinderen waren enorm aan het genieten van de activiteiten. Ze waren enorm gefocust op het spel. Super leuk om te zien! Dit zie je ook goed terug op de foto’s. Er zijn 2 lessen gegeven. In 1 les hebben ze een quiz Nederlands gedaan en een kaart geschreven in het Engels. In de andere les kwam body percussie naar voren. Kort gezegd is dit muziek maken het alleen het lichaam.

Hierna gingen we nog even allemaal klussen en vervolgens kwam de lunch. De lunch was erg lekker en uitgebreid. We hadden al bijna alle kleuren met minimaal de eerste laag op de muren zitten. Na de lunch gingen we weer hard aan het werk. We lieten het concept van de groepjes even los en maakten gebruikt van elkaars talenten. Er werden mensen naar andere lokalen gestuurd, omdat zij daar harder nodig waren. Zo waren we eigenlijk een beetje groepsdoorbroken bezig, om nog even een PABO term er doorheen te gooien 😉. Ook zijn we in 1 lokaal begonnen met laminaat leggen. Dit ging in het begin niet heel soepel, omdat er mensen mee hielpen die het laminaat niet helemaal begrepen. Door groepsdoorbroken te gaan werken verliep dit later een stuk beter. Er is hierdoor enorm veel werk verricht.

Aan het einde van de dag gingen we weer druk schoonmaken. De hal was nog vies en stoffig van het schuren van de vorige dag. Sommige studenten hebben hier enorm hard gewerkt en het ziet er weer super uit. Ook de lokalen zijn goed opgeruimd, zodat het laminaat er donderdag ingelegd kan worden. Nadat alle lokalen even waren gecontroleerd. Toch heeft iemand het gepresteerd om zijn geld op de project locatie te laten liggen. Helaas konden wij toen al niet meer omkeren.

Al met al was de dag een enorm succes! Morgen gaan wij lekker naar de hoofdstad, Sarajevo, maar hier morgen meer over.

- REISVERSLAG DAG 5 - woensdag 8 mei

Vanmorgen konden we een beetje uitslapen! Om kwart voor acht zaten we aan het ontbijt (ook al ontbraken er nog wel een hoop mensen). Om half negen vertrokken we richting Sarajevo. We hadden een reis voor de boeg van tweeënhalf uur. De reis viel alles mee, want de uitzichten waren prachtig. Daarnaast werd er veel verteld over de geschiedenis van Bosnië en reden we ook langs veel indrukwekkende plekken. Tom was onze verteller, omdat hij na vier keer Bosnië het verhaal wel kon dromen. Joyce (onze reisleidster van Out of Area foundation) en Ifetta vulden hem waar nodig aan. De eerste stop die wij maakten was op de berg Igman. Elk jaar gaan we naar de skischans. De keuze was aan ons om deze te beklimmen of niet. Een paar van ons bleven beneden en genoten van een drankje in de zon. Eenmaal boven was het uitzicht prachtig en werden er vele selfies gemaakt. Daarna stapten we weer in de bus en gingen we naar de volgende stop. Dit was een hotel met een heel heftig verhaal. We waren er allemaal stil van, ook al kenden sommigen van ons het verhaal al. Dit hotel was namelijk het oud Olympisch hotel waar veel militairen levend verbrand werden. Dit gebeurde in 1994. Enkele meters van het hotel vandaan stond een monument. Deze bestaat uit vier stenen met alle namen die bekend zijn van de militairen die toen gestorven zijn.

We reden verder richting het centrum van Sarajevo en kregen weer indrukwekkende informatie van onze verteller. Eenmaal in het centrum aangekomen, splitsten we ons op in kleine groepjes. Het ene groepje begon met een broodje kebab, andere groepjes gingen shoppen of stormden naar de cocktailbar. We hebben vandaag de 20 graden Celsius aangetikt, dus het wandelen door de stad was zeker geen straf. Wel moesten we weer op tijd terug, anders zouden we te laat komen voor het avondeten. Met het avondeten hadden redelijk veel mensen moeite. Het dessert viel beter in de smaak. Na het eten hebben we even kort de planning voor morgen doorgenomen. Morgen is de laatste dag en er moet nog veel gebeuren. Daarom zullen onze wekkers vroeg af gaan en zitten wij om half zeven alweer aan het ontbijt.

- REISVERSLAG DAG 6 - donderdag 9 mei

Vanmorgen ging de wekker erg vroeg. We wilden namelijk vroeg starten op de school, want we hadden nog een hoop te doen. Rond acht uur kwamen we aan op de school en startten we gelijk weer in onze lokalen. We maakten de decoraties af, legden laminaat en plinten op de vloeren. Tussendoor werden er weer lessen gegeven (vloggen) en vonden er weer activiteiten plaats in de gymzaal (dansen, schminken en typisch Hollandse spelletjes). Tijdens onze lunch kwam zelfs de burgemeester even langs! Hij hield een korte toespraak waarin hij ons vertelde hoe dankbaar hij was. Na de lunch gingen we weer keihard aan de slag. Rond twee uur vond er een feestelijke afsluiting plaats met alle leerkrachten, kinderen en studenten. Er werden ballondieren gemaakt, geschminkt, gedanst en er werden optredens gegeven door de kinderen voor ons. Daarna gingen de kinderen naar huis en gingen wij weer verder met klussen. Er werd nieuw meubilair voor alle vier lokalen gebracht (kasten, stoelen en tafels). We sjouwden het met z’n allen naar boven en richtten de lokalen in. Rond half zes waren alle lokalen klaar en we zijn er als groep supertrots op! Met een voldaan gevoel reisden wij terug naar het plaatsje waar we overnachten. Na het avondeten hadden we een uurtje vrije tijd om ons op te frissen en om ons voor te bereiden op de bonte avond. We evalueerden nog even met onze klusgroepen op deze week en toen startten de eerste acts. Het was een enorm gezellige bonte avond met veel leuke en bijzondere acts. Morgenochtend maken we helaas alweer de terugreis naar Nederland. Het was een supergeslaagde, toffe week!