- REISVERSLAG DAG 1 - zaterdag 29 april 2017

​

Om half 3 was het dan eindelijk zover, (bijna) iedereen aanwezig op de Marnix om te vertrekken naar Bosnië. Onze twee Bosnische buschauffeurs, Enes en Ekrem, stonden ons al op te wachten. Helaas spraken ze geen Engels of Duits, maar hadden we een Bosnisch sprekende medestudent. Het zou een lange reis worden van 24 uur, maar iedereen had er erg veel zin in.

​

Na een aantal uren hadden we de eerste stop, daarna een kleine file en een zoektocht naar de MacDonalds in Duitsland. We hadden de afslag naar de MacDonalds helaas gemist, dus uiteindelijk konden we terecht bij de Burger King.

In de avond hebben we een film gekeken, muziek geluisterd en spelletjes gespeeld. Daarna viel vrijwel iedereen in slaap. Voor sommigen onder ons was de nacht erg lang...

- REISVERSLAG DAG 2 - zondag 30 april 2017

​

Na de Bosnische grens hebben we een lange stop gehouden om te ontbijten. De buschauffeurs hadden een stop uitgekozen met een winkelcentrum, wc én Wi-Fi. Sommige van ons konden hierdoor een kussen kopen voor het comfort in de bus.

Eenmaal verder onderweg werden we stilgehouden door de politie voor een wielerwedstrijd. Met onze fantastische pinguïndans hebben we de wielrenners goed aangemoedigd. Bijna op het einde van de reis werden onze twee buschauffeurs gewisseld voor één nieuwe buschauffeur. Hij heeft ons veilig naar Lisicici gebracht. Hier stonden Anée en Saskia met open armen op ons te wachten. Het uitzicht is op een heel mooi meer met bergen, zie de foto’s.

​

De kamers waren in de bus al verdeeld, waardoor iedereen vrij snel naar haar of zijn kamer kon gaan. Voordat we naar het restaurant gingen hebben de meesten zich opgefrist. In een plaatsje 5 minuten verderop hebben we een heerlijke maaltijd gekregen (bestaande uit kip, patat en rauwkost).

​

Aan het einde van de dag hebben we ons voorbereid op de volgende dag. Morgen zullen we namelijk naar Sarajevo reizen voor een excursie.

- REISVERSLAG DAG 3 - maandag 1 mei 2017

​

Het ontbijt was vanochtend om 8.00u. Iets later dan normaal, zodat iedereen nog een beetje bij kon komen van de reis. Na het ontbijt vertrokken we per bus naar de skischans en het olympisch hotel in Sarajevo. Hier werd een indrukwekkend verhaal verteld over de geschiedenis van Bosnië. Hierna zijn we doorgereden naar Sarajevo stad en hebben we traditioneel een broodje kebab gegeten. Met een gevulde maag ging iedereen zijn of haar eigen weg en verkende de stad.

​

De zon scheen volop, dus het was geen straf om met een koel drankje op het terras te zitten. Na een dagje Sarajevo stapte we met de hele groep weer in de bus, op weg naar het restaurant om te eten (spaghetti met gehakt).

Terug in het hostel was er nog even tijd voor een drankje en een spelletje. Morgen gaan we voor het eerst naar de projectlocatie en dan begint het harde werken!

- REISVERSLAG DAG 4 - dinsdag 2 mei 2017

​

Om 7 uur stond het ontbijt buiten klaar. Een broodje met verse aardbeien of een schaaltje yoghurt met cornflakes. Na een ochtenddansje gedaan te hebben konden de klusspullen de bus in.

Om 8 uur stipt zat iedereen in zijn kluskleren in de bus. De werkdag kon nu echt beginnen. We moesten een uur in de bus zitten. De reis was lang, maar het uitzicht was schitterend. Met Nederlandse meezingers was de busreis zo voorbij, totdat we verdwaalden en bij een viaduct kwamen. Het viaduct was 3.1 meter hoog, maar de bus was 3.4 meter hoog. Dat was dus een probleem. De niet-Engelssprekende buschauffeur moest in een smal straatje de enorme bus omkeren, maar het is hem gelukt! We kwamen drie kwartier te laat op de school aan, maar we werden met open armen ontvangen. De directeur van de school hield een welkomstpraatje in het Bosnisch. Dit werd gelukkig vertaald. Ze waren heel blij dat wij op hun school kwamen helpen.

De kinderen waren vrij, dus hadden wij alle gelegenheid om hard aan de gang te gaan.

Het was heerlijk weer, dus konden groepjes in het zonnetje op het schoolplein aan het werk. Er werden allerlei spelletjes op het schoolplein geschilderd: twister, een renbaan, een hinkelbaan etc. Ook kreeg het afdak van de entree een nieuwe kleur en werd de naam van de school erop geschilderd.

Andere groepen gingen in het gebouw aan de slag. Er was een klaslokaal dat gestukt, geschuurd en geschilderd moest worden. De trappen moesten ook geschuurd en geverfd worden en een paar deurposten kregen een andere kleur.

Al het harde werk werd beloond met een heerlijke traditioneel gerecht, Burek (bladerdeeg met groente, aardappel, kaas of gehakt erin), als lunch. Na de lunch gingen we met nieuwe energie weer aan de slag.

Om 16:45 was alle rommel opgeruimd en konden we tevreden de bus in stappen. Toen we terug waren bij het hostel, was het nog lekker weer. Iedereen zat onder de verf en de schuurresten, een douche was dus niet overbodig. Toevallig zitten we ook aan een meer. Een hele hoop namen een frisse duik in het heldere meer.

Na het opfrissen vertrokken we naar het restaurant waar we vorige keren ook hebben gegeten. Vandaag kregen we een heerlijke maaltijd, cevap (een broodje met een soort frikadelletjes).

Toen we terugkwamen in het host had Anée (reisleider) met de foto’s een leuke presentatie gemaakt als terugblik van de dag. We hebbend dubbel gelegen van het lachen door de tekstwolkjes en de bewerkingen van de foto’s.

Daarna konden we bij een kampvuur zitten en ons klaarmaken voor de nacht. Morgen wordt weer een drukke dag met een heel veel leuke activiteiten en lessen voor ons en de kinderen van de school.

- REISVERSLAG DAG 5 - woensdag 3 mei 2017

Vandaag was de 2e klusdag. Met dezelfde spirit van gister, gingen we weer aan de slag. Ook werden er vandaag lessen gegeven aan de oudere groepen en activiteiten gedaan met de jongere groepen.

De lescommissie had een mooie les in elkaar gezet. ’s Ochtends gaven twee groepjes de Engels les bij kinderen van 11-12 jaar. Morgen gaan weer vier andere groepjes de les geven bij kinderen van 13-14 jaar. Dus morgen meer over deze lessen.

’s Middags kon de activiteitencommissie losgaan. Ze hadden buiten een circuit met vier verschillende spellen uitgezet. Bij elk spel stond iemand van ons om het spel te begeleiden. De kinderen konden een potje flessenvoetbal spelen, koekhappen, dansen en een estafette doen. De zon scheen volop en de kinderen waren laaiend enthousiast. Ze deden fanatiek mee met de estafette en flessenvoetbal, hapte voor het eerst van hun leven ontbijtkoek en dansten met al hun energie op Mueve la Colita. Er hing een hele gezellige sfeer op het plein. Aan het einde van het circuit kwamen alle kinderen bij elkaar om het aangeleerde dansje met z’n allen te dansen. Wat zag dat er leuk uit! Het plezier spatte er vanaf.

Ook vandaag was er weer een hele hoop werk verricht. De traphekken zijn helemaal geverfd, de muur in het halletje zijn van babyblauw naar grasgroen veranderd en het Duitslokaal is ook op gevrolijkt met een grasgroen kleurtje. Buiten zijn de spellen op het plein afgemaakt (wat een uitdaging met nieuwsgierige kinderen om je heen), het voetbalveld heeft weer lijnen en gekleurde doeltjes en het afdakje boven de ingang en de buitenmuur zien er weer zomers uit met een likje zacht geel.

Al het harde werken werd beloond met een lekkere maaltijd (kip, gebakken aardappels, rijst en groente). Na het eten werden ijsjes gehaald bij het plaatselijke winkeltje naast het restaurant en werd een rondje gelopen door het dorpje. Het dorpje lag er mooi bij met al die lichtjes van de huisjes en restaurantjes.

Terug bij het hostel werd er een vuurtje gemaakt, dronk iedereen nog een drankje en ging iedereen zijn bed weer in. Morgen alweer de laatste dag klussen.

- REISVERSLAG DAG 6 - donderdag 4 mei 2017

Vandaag gingen we voor de derde en laatste keer naar de school. Ook vandaag stonden het klussen, de lessen en de activiteiten op het programma.

Ik had beloofd om vandaag iets te vertellen over de lessen die zijn gegeven. De lescommissie had groepjes gemaakt die om de beurt de vervangende Engelse les ging geven. De les begon met een quiz over Nederland. Wat wisten de klassen al over Nederland? Daarna hadden we een ansichtkaart mee van een kind uit Nederland die iets schreef over zichzelf en Nederland. De opdracht was om een kaart terug sturen. De kinderen mochten wat over zichzelf schrijven en wat over Bosnië.

De kinderen uit de lagere klassen gingen direct ijverig aan het werk (+- 8-11 jaar). Ze tekende hun hobby’s, vrienden/familie, lievelingsdieren en hun lievelingseten. Sommigen konden zelfs een kort verhaaltje in het Engels schrijven. In de hogere klassen vonden ze het lastiger om te bedenken wat ze moesten opschrijven (+- 12-16 jaar).

Het was heel mooi om te zien dat toch iedereen iets op papier heeft gekregen. Er zijn een hele hoop leuke kaartjes gemaakt. Deze kaartjes hebben we mee genomen om te gebruiken in onze stageklassen.

’s Middags gingen we weer aan de slag met de activiteiten. Vandaag waren de oudere groepen aan de beurt (+- 7-10 jaar). Ook deze groepen waren super enthousiast.

Deze dag viel er ook nog een hoop te klussen. Binnen, in het halletje is er een  mooie schildering op de muur gezet. Het Duitslokaal is ook opgevrolijkt met hele mooie schilderingen. Buiten werd de naam van de school op de voorgevel geschilderd en werd de buitenkant verder geel gemaakt. Als kers op de taart hebben we de school nog vrolijker gemaakt met slingers en ballonnen.

Rond half 4 moesten we ons verzamelen in de hal. Daar was een soort podium gemaakt. De kinderen gingen keurig om het podium staan en  hadden een afscheidsshow voorbereid. De directeur had een praatje, een paar kinderen vertelden iets en er was een meisje met een mooi, emotioneel gedicht over vrijheid. Ook was er een groepje jongens en meisjes met een traditionele volksdans en een klas die een paar Bosnische liedjes voor ons zong. Iedereen stond met een glimlach (sommige met een traan ;)) te kijken en te luisteren. Tot slot werden wij als groep naar voren geroepen. We werden bedankt en kregen een certificaat.

Na de ceremonie gingen we met alle kinderen naar buiten om op het plein te dansen, de kinderen konden ballonnen in de vorm van een hond krijgen en ze konden geschminkt worden. Het was een enorme drukte, maar iedereen had een enorme lol.

Moe en voldaan stapte we in de bus op weg naar de Bingo (supermarkt) en het restaurant. We hebben in het restaurant een heerlijk pizza gegeten. Daarna ging het kampvuur weer aan. Een paar mensen hebben tot vroeg in de morgen daar gezeten. Om 4 uur ’s ochtends vertrokken de mensen van het Da Vinci college naar het vliegveld.

Tevreden is iedereen uiteindelijk in slaap gevallen. Het was een geweldige reis met veel nieuwe ervaringen en een hele toffe groep!